Henkilökohtainen on poliittista. Minua alkaa aina
hymyilyttää, kun kuulen tämän lauseen. En hymyile vinosti huvittuneena vaan
siksi, että minulle tulee lauseesta hyvä, lämmin ja hilpeä olo. Kuulin sen
viimeksi viime viikolla, kun sain ilokseni osallistua melko spontaanisti
syntyneeseen feministiseen tiedostusryhmään.
Kun toisen aallon feministit alkoivat aikoinaan puhua, jakaa
tarinoitaan, kokemuksiaan, ajatuksiaan ja tunteitaan, tästä syntyi valtava
voima, joka muutti sekä naisia itseään että lopulta myös maailmaa.
Omien kokemusten jakamisessa on valtava voima. Oman tarinan
kertomisessa on valtava voima.
Avoimuus ja jakaminen on luonnollisesti myös uhka. Se on
uhka järjestelmälle, jonka ylläpito vaatii vaikenemista. Se on uhka
kulttuurille, jossa pyritään pitäytymään yhdessä totuudessa, yhdessä tavassa
tarkastella asioita, yhdessä tavassa tuntea ja kokea.
Olen toistaiseksi saanut blogikirjoituksistani palautetta
kahdelta sahaja-joogilta. Toinen heistä on kirjoitellut minulle Facebookissa.
Viestittely oli aluksi tätä tyyliä:
”Ihan taisit tyriä tuon aikoinaan ihan itse! Pieleen menneen
aviosählinkejen jälkeen kahdenkymmennen vuoden katkeruus ja kostoretki!”
Kommentteja kirjoittanut sahaja-joogi ei ole mitenkään
kamala ihminen. Muistan hänet lämminsydämisenä, avarakatseisena joogiveljenä,
jonka kanssa viihdyin hyvin. Hän on niitä harvoja sahaja-joogeja, jotka ovat
pyytäneet minua Facebook-kaveriksi.
Henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit toimivat kuitenkin
vaientamisen välineenä, jossa kokemuksistaan ja ajatuksistaan kertova pyritään
häpäisemään. Kun käytämme tätä tekniikkaa, emme oikeasti kuuntele toista.
Heitämme ivallisia ja leimaavia kommentteja, jotka kyseenalaistavat toisen
tarinan, ajatukset ja oikeuden puhua. Pilkkaamme. Asetumme yläpuolelle. Luomme
toisesta kuvan, jonka on tarkoitus herättää inhoa.
Ei kukaan halua olla inhottava. Kaikki me haluamme tulla
hyväksytyiksi. Siksi häpäisy onkin niin tehokas tekniikka.
Häpeätutkija Brené Brown kuvaa häpeää erittäin tuskalliseksi
tunteeksi tai kokemukseksi siitä, että olemme viallisia ja sen vuoksi
arvottomia ansaitsemaan hyväksyntää ja yhteenkuuluvuutta.
Kun Facebook-sivuilleni kirjoitellut sahaja-joogi ymmärsi,
ettei hyökkäävillä kommenteilla ole toivottua vaikutusta, hän siirtyi
anteeksiannon peräämiseen.
Anteeksiannon vaatiminen tai edes ehdottaminen voi olla ihan
samaa häpeällä hallitsemista, vain hieman hienostuneemmassa muodossa.
Sahaja Yogassa anteeksi antaminen oli tärkeä asia. ”Annan
kaiken anteeksi itselleni ja annan kaiken anteeksi kaikille muille.” Jotenkin
tähän tapaan meni otsachakran vahvistuslause.
Anteeksianto on kaunista. Uskon siihen. On hienoa päästä
asioitten yli, niin omien töpeksimisten kuin sen, että muut ovat meitä vastaan
rikkoneet. Anteeksianto vapauttaa.
Anteeksianto on yleensä helppoa, kun joku pyytää anteeksi,
aidosti. Vaikeampaa se on silloin, kun anteeksi ei pyydetä eikä asioita
käsitellä. Joskus olen kohdannut tilanteita, joissa anteeksipyyntö teknisesti
kyllä tapahtuu, mutta sitä käytetään kontrolloinnin välineenä, eräänlaisena
nappina, jota painamalla anteeksipyynnön kohde saadaan toimimaan halutulla
tavalla. ”Mähän pyysin jo anteeksi, mitä sä tästä enää puhut!”
Anteeksiantaminen on hirveän henkilökohtainen asia. Sitä voi
haluta, mutta ei pakottaa. Mielestäni se on kuin lahja. Ei oikeastaan kuulu
kenellekään muulle, antaako joku anteeksi vai ei, onko joku antanut anteeksi
vai ei, haluaako joku edes antaa anteeksi. Tälle alueelle astuminen pyytämättä
on erittäin tungettelevaa.
Ulkoapäin tulevat anteeksiannon vaatimukset ovat
pahimmillaan henkistä väkivaltaa, jossa toisen traumaattiset kokemukset
mitätöidään, toinen vaiennetaan ja samalla estetään paranemisprosessi.
Kokemukset koteloituvat mielen ja sieluun, koska ”on annettu anteeksi” eikä
asioista siksi saa enää puhua, tuskin edes ajatella.
Anteeksiantaminen on asioitten yli pääsemistä. Se ei
tarkoita vaikenemista. Se ei tarkoita omien kokemusten unohtamista. Se ei
tarkoita sitä, että lakkaamme puuttumasta asioihin, jotka ovat meistä väärin.
Ei tänään muuta. Paitsi että Tampereella, Työväenmuseo
Werstaalla on aivan mahtava Feminismi-näyttely. Käykää katsomassa!
Jep, asiasta keskustelun sijaan toisen häpäisevä yrittää selviytyä ikään kuin "voittajana" keskustelusta, vaikka oikeasti yrittää vaan luistaa asiasta keskustelun, milloin mistäkin syystä, ehkä usein siitä syystä, ettei omaa argumentteja, joilla käydä keskustelua, puolustaa omaa näkökulmaansa eikä halua, että toinen saisi millään lailla omaa näkökulmaansa läpi.
VastaaPoistaUpea kirjoitus!
VastaaPoista